Times flies when you're having fun! - Week 5 en 6 - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Fay Bänffer - WaarBenJij.nu Times flies when you're having fun! - Week 5 en 6 - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Fay Bänffer - WaarBenJij.nu

Times flies when you're having fun! - Week 5 en 6

Door: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

09 Oktober 2015 | Canada, Ottawa

Of wanneer je aan het studeren bent...

Sorry dat ik zo lang niks meer heb geschreven! Mijn weekenden waren erg druk (Montreal!) en ik was daarna druk bezig met studeren voor mijn eerste midterm (tentamen op de helft van het semester) die ik gisteren had. Morgen ga ik met de CUex club naar de Niagara Falls en daar heb ik super veel zin in, dus ik wilde nog even wat van me laten horen voordat ik vertrek. :-) Deze keer geen verslag van elke dag, maar een samenvatting van de afgelopen twee weken van de hoogtepunten omdat mijn dagen waarop ik bijna alleen maar heb gestudeerd jullie (en mij) denk ik niet zo interesseren.

Van het week (nu al weer bijna twee weken geleden) had ik niet veel plannen Zaterdag (26 september) ging ik met mijn huisgenoot weer eens boodschappen doen. We gingen dit keer naar de andere walmart bij Baseline toen we erachter kwamen dat daar ook de Nederlandse winkel (Dutch Gifts & Groceries) was! Daar wilde ik zeker heen en daar heb ik m'n huisgenoot toen ook al het gekke Nederlandse eten uitgelegd. Ze hadden natuurlijk kaas, kroketten en bitterballen, drop, stroopwafels, hagelslag, ontbijtkoek en zelfs maaltijdpaketten voor nasi. Uiteindelijk heb ik curry gehaald (ik wist voordat ik hier kwam niet eens dat dat een Nederlands iets was), stroopwafels, vruchtenhagel en chocolade hagelslag, grenadine aanmaaklimonade (dat miste ik echt zooo erg hier, nu hoef ik niet elke keer dat ik boodschappen doe met die stomme 2 liter flessen te sjouwen) en paprika chips (ook Nederlands blijkbaar, hier hebben ze alleen ketchup chips).
Hierna ben ik met Louise naar the Glebe gegaan om een ijsje te halen bij Stella Luna (suuuuuuper lekker ijs en geweldige smaken). Daarna zijn we nog even door the Glebe gelopen en heb ik bij de sportwinkel eindelijk een badmintonracket gekocht! Hij heeft o.a. glitters en is roze, maar had helaas nog geen snaren... Die zou namelijk een ander lid van het Carleton badminton team voor me regelen en heb ik onderhand. Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst met mijn nieuwe racket gespeeld, het was geweldig. :-D
Die avond (ik ben weer terug naar zaterdag) hadden we een huisbarbecue met al m'n huisgenoten, Julie en haar familie (dochter en man en kleinkinderen). We gingen hamburgers maken op de barbecue en mijn Chinese huisgenoten die de dag erna zouden gaan verhuizen (kwam ik eigenlijk pas achter toen ze al weg waren) hadden super lekkere kippenpootjes in cola marinade gemaakt. De hamburgers waren super lekker en zo kon ik ook gelijk mijn curry gebruiken, die mijn huisgenoot ook heel lekker vond (en de grenadine vond ze ook super; +1 voor Nederland). Hierna hebben we nog bij het kampvuur gezeten en marshmallows geroosterd en kwamen Louise en Yvonne ook nog even langs om van de hitte van het vuur te genieten (het was kouuuuud). Julie's kleinkinderen bleven logeren en mochten laat opblijven dus bleven ons de hele avond bekogelen met vragen zoals: "What's your favourite car?" "In what grade are you?". Echt heel schattig haha (p.s. Ik heb geen favoriete auto). Hierna stond Julie erop om met mij en Shamirah naar de karaokebar te gaan. Ik was onwijs moe, maar ging wel mee, eventjes dan. Hier kwamen we erachter dat Julie écht kan zingen en hebben ik en Shamirah er alles aan gedaan om niet te hoeven op te treden, misschien een volgende keer wanneer m'n huisbazin er niét bij is.

De volgende dag (we zijn nu bij zondag 27 september) moest ik vroeg op om met de ISSO de National Art Gallery te bezoeken. Het bezoek was namelijk gratis deze zondag omdat het Culture Day was, dus dit kon ik niet missen. Dit is dat gebouw waarvoor die enorme gekke zwarte spin staat, die je altijd wel ergens te zien krijgt als je Ottawa googlet (probeer maar). Pas toen ik de plattegrond en alle naamkaartjes bij de kunstwerken bekeek, besefte ik me dat ik voornamelijk naar Canadese kunst zou gaan kijken (jup, ik ben iets te gewend aan Europa). Maar gelukkig, voor de heimweeïge Europeaan was er ook Europese kunst (zelfs van wat Nederlandse kunstenaars!) en dat was stiekem ook het mooiste deel van het museum. In de kelder was ook Inuit ("Eskimo") kunst met heel veel afbeeldingen van pooldieren en waar de meeste werken stiekem een beetje op kindertekeningen leken. Na het twee-uur-durende bezoek aan de art gallery hadden we natuurlijk HONGER en zijn we weer in de Rideau food court gaan lunchen. Hier had ik de beste lunch tot nu toe gehaald: een lasagna tosti. Ik bestelde dit en dacht, is vast iets met tomatensaus en kaas en groenten, maar er zat echt lasagne (inclusief deeglagen) in mijn tosti, echt geweldig! En ik kon zelfs iets wat op curry leek bij mijn tosti eten. Vervolgens zijn we naar de bakkerij geweest waar ze Obama cookies (Obama heeft daar een keer een koekje op, nu zijn de koekjes naar hem vernoemd...) verkopen en daarna ben ik nog even single gaan winkelen.
Zondagavond stond de Full Moon Yoga op de planning. Hier ben ik weer met Louise gegaan en vantevoren zijn we nog even samen wat gaan eten bij een bageltent (ik geen bagel maar soep want ik zat vol van de LASAGNE TOSTI). De yoga was in the Glebe, bij Landsdowne park en toen we daar aankwamen zagen we al overal mensen in sportkleding met yogamatjes lopen, echt grappig. Ik had geen yogamatje bij, maar ik kon er gelukkig een lenen. Het was echt heel gaaf om zoveel mensen tegelijk dezelfde yogabewegingen te zien doen en best rustgevend om yoga buiten in plaats van in een sportzaal te doen. Op een gegeven moment moesten we ook allemaal yogabewegingen richting de maan doen, die op een gegeven moment goed zichtbaar was (SUPER MOON!). Na de yoga zijn we nog even koffie gaan halen bij starbucks, hebben we de maansverduistering (en de niet echt zichtbare bloedmaan) bekeken en ben ik op tijd naar bed gegaan, want 6:45 badminton practice.

Maandag ben ik met Sandrine die in mijn positive psychology klas zit, naar Kelsey's gegaan omdat ik daar nog nooit was geweest en om "te vieren dat ik al een maand in Ottawa was". Hier zijn we erachter gekomen dat we allebei besluiteloze wezens zijn, maar uiteindelijk hebben we toch echt eten besteld. We hadden "bruschetta" (echte Italiaanse blijft beter) als voorgerecht gedeeld en als hoofdgerecht had ik een hamburger met frietjes en zij een wrap. Hier heb ik ook voor het eerst een doggy bag (gewoon een doos eigenlijk) mee naar huisgenomen, ookal zat hier alleen 1/3 niet zo goed meer uitziende hamburger in, die ik die avond nog met tegenzin heb opgegeten. Maar hé, in Nederland kan het niet dus ik moet er hier maar genoeg gebruik van maken.

Dinsdag wilde ik op mijn vrije dag wat leuks gaan doen, maar het regende na een lange tijd weer eens, en hard ook, dus heb ik alleen boodschappen gedaan en ben ik verder thuis gebleven. 's Avonds kwamen Louise en Yvonne langs en gingen we met z'n allen koken. Het moest pasta carbonara worden, maar door de gekke kaas was het penne met ei en kaas, maar ook lekker! Voor het eerst had ik eindelijk ijs gekocht in de supermarkt! Ze hebben hier natuurlijk zo veel verschillende smaken. Ik had caramelijs met een soort caramelchocola cupjes (???) gekocht, super lekker!

Woensdagavond was weer de CUex meeting in het campus café, super gezellig en weer met wat andere mensen gepraat. Iedereen heeft het er nu vooral over wat 'ie in readingweek (onze week vrij eind oktober) gaat doen. Ik heb al van mensen gehoord dat ze naar Cuba gaan of New York, of ergens anders in de V.S., maar ik weet zelf nog niet zo goed wat ik wil. Zo veel mogelijkheden! Halifax lijkt me ook erg gaaf (in het oosten van Canada)... Ik had frietjes besteld in het campus café want ik had niet zo goed avond gegeten omdat ik van 4 tot 9 les had. Het is heel grappig want als je iets bestelt, krijg je een kaart (van een kaartspel) en roepen ze dus bijvoorbeeld "SPADES EIGHT, SPADES EIGHT". Best wel ingewikkeld want het gaat erg snel en vooral Engels en toen ik mijn kaart kreeg moest ik toch wel even bedenken wat het symbooltje ook al weer in het Engels was.

Donderdag ben ik met Tam, een uitwisselingsstudente uit Frankrijk, gaan shoppen bij Bayshore, een winkelcentrum volgens mij nog groter dan het Rideau Centre. Hier was ook een H&M (de enige in Ottawa, ja ik snap het ook niet) en hoewel ik H&M niet super geweldig vind, wilde ik er toch wel graag weer heen. Als lunch had ik trouwens quesedillas op met veel te veel saus (sour cream, salsa saus én guacamole), super lekkerrr. Ik was van plan om een spijkerbroek te kopen, maar dat was helaas niet gelukt. Wel heb ik gekocht: eenmaal shirtje en tweemaal panty bij H&M en een hoodie bij Roots. Roots is een super Canadese kledingwinkel. Het logo is een bever (ja, typisch Canadees) en op de meeste items staat ook nog een maple leaf. Op de universiteit dragen enorm veel mensen Roots kleding, zelfs complete pakken (hoodie + joggingbroek) dus ook ik kon niet achterblijven en hebben de 'classic' hoodie gekocht in het zwart. Hij is super warm en zacht en ik draag 'm nu al bijna elke dag sinds dat ik 'm heb! :-)

Vrijdag was het dan eindelijk zo ver en ging ik met Yvonne, Cecilia, Irène, Carlos en Max naar Montreal. 's Ochtends had ik nog les, 's middags moest ik nog mijn schoolopdrachten afmaken, de laatste spulletjes inpakken en om half 5 namen we de Greyhound bus (bus in Noord-Amerika die lange afstanden rijdt en waarvoor je vantevoren een ticket moet kopen). Ik probeerde in de bus te slapen, maar dat lukte natuurlijk niet en ik heb vooral uit het raam gekeken want dit was de eerste keer dat ik in Canada op de snelweg was. Het is heel anders want er zijn bijna nergens borden omdat je bijna nergens kan afslaan. Volgens mij was het een rechte weg van Ottawa naar Montreal waar je er eerder niet echt vanaf kan, dus als je per ongeluk de snelweg op rijdt heb je geen groot probleem! Er was ook bijna niets te zien, een hoop gekleurde bomen (groen, rood, geel, oranje) en soms wat bloemen en eventueel een wegrestaurant. Echt heel anders dan in Europa! Na ongeveer tweeënhalf uur rijden waren we in Montreal. We zijn toen eerst gelijk naar het appartement gegaan om onze spullen af te zetten. We zouden daar twee nachtjes blijven slapen en het was echt heel mooi! Wel een beetje klein voor zes mensen (lees: slaapbanken), maar dat maakte ons niet uit aangezien we er toch alleen hoefden te slapen. We hadden erg veel honger en zijn toen bij een Italiaans restaurant in de buurt gaan eten. Hier had ik wel échte pasta carbonara op en een super lekkere chocolade lava taart als toetje. We wilden hierna nog wat gaan doen, maar omdat het al best laat was en iedereen zo moe was, zijn we maar terug naar het appartement gegaan om plannen te maken voor de volgende dag.

De volgende dag waren we al vroeg op om de Notre Dame, die op loopafstand van ons appartement was, te bezoeken (helaas niet zo mooi als die in Parijs, maar wel heel mooi). Hierna hebben we bij een klein cafeetje in de buurt ontbeten en heb ik een English muffin op, in het Franstalige deel van Canada, logisch. Vervolgens zijn we langse de oude haven gelopen, waar toevallig een Rotterdams schip aangemeerd lag, en is mijn haar bijna het water ingewaaid (nee grapje, maar het waaide heel hard). Hier in de buurt was de Bonsecours market. Volgens mij is het een oude markthal. Van buiten was het super mooi, van binnen veel Aziaten die in gekke winkels bijzondere souvenirs kochten (lees: bontjassen???). Vanaf daar zijn we doorgelopen langs de gemeentehal en een pleintje wat er net even op leek alsof we in Parijs waren. Chinatown was hierna aan de beurt, maar bleek best klein te zijn, en daarna zijn we langs een hele hoop enorme wolkenkrabbers doorgelopen naar McGill University, die een hele mooie campus heeft (maar nog niet zo mooi als Carleton). Op onze weg daarheen kwamen we toevallig een protestmars tegen. We dachten wel even te wachten totdat ze voorbij waren gelopen, maar er kwamen letterlijk duizenden mensen langslopen en de optocht leek niet te stoppen. Uiteindelijk zijn we er dan ook maar heel subtiel doorheen geslopen. Er stonden ook al een hele hoop politieagenten en politiebusjes in de buurt, best wel eng, maar toen ik erachter kwam dat het voor de optocht was niet meer. Op McGill University kwamen we ook nog wat leuks tegen: een groep studenten die op hun vrije zaterdagmiddag quidditch (zwerkbal) zaten te spelen. Heel grappig om te zien hoe een aantal jongens met een stok tussen hun benen als bezem over een grasveld een andere jongen in een goud pak achterna rennen. Vervolgens zijn we in Catherine street (de winkelstraat van Montreal) bij een typisch Canadees burgerrestaurant gaan 'lunchen'. Dit hadden we wel nodig want daarna gingen we de Mont Royal beklimmen, wat echt heel zwaar was voor iemand met zulke korte benen als ik (ja, smoesjes...). Het was achteraf wel de moeite waard (dat zeggen mensen altijd hè) want vanaf de berg hadden we een onwijs mooi uitzicht over Montreal. Hier hebben we dan ook lekker veel foto's gemaakt en hebben we een tijdje moeten uitrusten, want iedereen was natuurlijk uitgeput. Toen we weer allemaal op adem waren gekomen (na een uur ofzo) zijn we via de andere kant van de berg omlaag gegaan om naar de fancy, hippe, arty wijk the Plateau te lopen. Onderweg moesten we door een park, waar tientallen eekhoorns rond aan het rennen waren. Dit was misschien wel het allerleukst aan m'n weekend Montreal en ik heb hier super schattige foto's van de eekhoorntjes kunnen maken. In the Plateau stonden heel veel leuke gekleurde herenhuizen, zoiu ik stiekem echt wel willen wonen, maar is heel duur. Hier zijn we bij een kattencafé koffie gaan drinken. Een kattencafé houdt in dat je aan een tafeltje met je vrienden rustig koffie kan drinken, kletsen en cupcakes eten, terwijl er zo nu en dan een kat nonchalant langs komt lopen die je mag vertroelen. En als je wilt mag je natuurlijk ook de katten opzoeken (bij een van hun chillplekken) om ze dood te knuffelen en foto's te maken (wel zonder flits, anders schrikken ze hè). Nadat we genoeg katten hadden geknuffeld zijn we terug gegaan naar het appartement en zijn we uiteindelijk bij een Pools restaurant (multicultureel hè) gaan avondeten. Ik had cabbage rolls besteld, geen idee wat ze ermee bedoelden, maar heel lekker. Hierna wilden we nog uitgaan, maar de enige pub die we konden vinden was dicht, we waren moe en het was super koud, dus zijn we maar naar bed gegaan, ook niet verkeerd.
Op onze laatste dag in Montreal had ik het geweldige plan om naar de botanische tuinen te gaan. Hiervoor zijn we nog even gaan brunchen, wat best wel een opgave bleek te zijn omdat er een enorme rij stond bij het leuke tentje dat we hadden gevonden op internet en daar in de buurt bijna nergens plek was voor zes maanden (struggles). Uiteindelijk hebben we bij een chocolade café gebruncht, heel lekker crèpes op en in een lange tijd weer banaan durven eten (dat gebeurt nou eenmaal als je onwetend een pancake met "fruit" bestelt). De botanische tuinen bleken in de buurt van het olympisch stadion te zijn, twee vliegen in een klap dus hebben we dat ook gelijk gezien. De botanische 'tuinen' bestond uit een enorm park inclusief Chinese garden, Japanse garden en First Nations garden. De Chinese tuinen waren erg mooi, veel kleur en er stonden allerlei vrolijke lampionnen van de lichtshow die er 's avonds wordt gehouden. Tussendoor zijn we nog naar het Insectarium geweest, waarvan het ticket bij ons kaartje voor de botanische tuinen zat inbegrepen. Hier wil ik verder niet heel veel woorden aan vuil maken, maar bij deze: Het was verschrikkelijk, ik wist niet dat ik zo erg bang was voor insecten, er waren opgezette kevers en spinnen, levende in hokken en een gek die daar blijkbaar werkte die mensen doodangsten bezorgde door ze een grote groene sprinkhaan vast te laten houden. Ik heb nog net niet gehuild. Dan het volgende: De Japanse tuin was een stroll garden, bestaande uit water, steen en nog iets en het was de bedoeling dat we hier helemaal tot rust kwamen. Dat lukte ook wel want het was super lekker weer. Ik heb hier vooral naar de eekhoorns gekeken die in de bomen speelden. Er waren ook bonsai bomen te zien die allemaal ouder waren dan ik en de oudste zelfs 280 jaar! De First Nations garden bleek vooral uit verschillende bomen te bestaan, ook interessant denk ik, als je van bomen houdt. Na ons bezoek aan de botanische tuinen was het alweer tijd om onze koffers bij het apartement op te halen en gingen we uit eten bij een Peruviaans restaurant. Carlos komt uit Peru en wilde ons heeeeeeeeel graag Peruviaans eten laten proeven. Alles wat op de menukaart stond was goed of echt super goed volgens Carlos en Max (uit buurland Chili) en uiteindelijk heb ik iets met een gekke naam wat in principe rijst met aardappels en kip in gele saus met een aantal dingen erin was, genomen. Iedereen vond zijn eten erg lekker en Max was vooral heel blij dat hij eindelijk weer echt vlees op had (deed me erg aan papa denken). Nadat we eindelijk de rekening hadden betaald, zijn we weer naar het Greyhound bus station gegaan om weer terug naar ons home away from home in Ottawa gaan.

Na onze trip naar Montreal lag ik 'pas' rond twaalf uur in bed, wat betekende dat ik echt niet vijf en een half uur later op kon staan om naar badminton te gaan. Maandagavond heb ik met m'n huisgenoot bij de food court in Billings Bridge gegeten omdat we beiden amper boodschappen over hadden. Hier kwam een man bij ons tafeltje langs om tien minuten lang te vertellen waarom lachgas zo geweldig is en eindige met "Okay, but I gotta go, see ya." Er waren geen verborgen camera's aanwezig, ik heb gezocht. Hierna hebben we nog veel te lang bij alle winkels rond gehangen (want ik moest eigenlijk leren) en heb ik uiteindelijk een hele schattige herfst thema mok bij Davidstea gekocht, inclusief roestvrijstalen tea infuser, nu nog thee kopen... Ze hadden zelfs birthday cake smaak thee! 's Avonds hebben we samen nog wat gekleurd in ons kleurboek (mijne is echt voor volwassenen hoor) en naar foute en goede muziek geluisterd.

Woensdag ben ik wel naar badminton gegaan, want toen hadden we team ranking, wat inhield dat je in een pool van in ons geval negen mensen (wij alleen maar meisjes) wedstrijdjes met en tegen iedereen moet spelen. Dit ging erg goed en was erg leuk met mijn nieuwe roze racket. Op dinsdag en woensdag was de exchange fair op Carleton. Dit betekende dat een groot aantal studenten 'reclame' mocht maken voor de buitenlandse universiteiten waar zij studeren (zoals ik voor de Erasmus Universiteit) of hebben gestudeerd (als uitwisselingsstudenten zoals ik op Carleton). Ik mocht Nederland vertegenwoordigen samen met een ander Nederlands meisje dat aan de Hogeschool Utrecht studeert en een Canadese jongen die daar op uitwisseling was geweest. Hij vond Nederland helemaal geweldig, probeerde iedereen over te halen om naar Nederland te komen (ik ook hoor!) en zij elke keer als iemand na ons praatje weg komt: "He/She is definitely coming!", super grappig. Op woensdag had ik ook stroopwafels bij, waarvan hij er twee op had omdat hij ze zo erg miste.

De rest van de tijd die ik deze week over had, heb ik gestoken in het leren voor mijn midterm van Criminal Behaviour, die ik donderdagavond had. Het was echt heel veel om te leren en ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten. Uit eindelijk ging het wel redelijk goed, maar omdat ik zo veel had geleerd had ik eigenlijk gehoopt dat het beter zou gaan. Alles was zo anders. Het begon al met het multiple-choice antwoordenblad, dat net zoals op de EUR ingescand wordt. Je moest zelfs je naam, je geslacht, het vak en de datum coderen in vakjes (wij normaal alleen je studentnummer) en de A - B - C - D vakjes waren niet ovaalvormig, maar rechthoekig, echt heel moeilijk om in te vullen met potlood! Het tentamen bestond ook uit heel veel vragen, 69 multiple-choice en ongeveer 10 "short answer" vragen. Terwijl wij op de EUR altijd drie uur de tijd krijgen voor 40 tot 60 meerkeuzevragen, kregen wij nu maar twee uur de tijd. En dan moest ik het nu ook nog eens in Engels doen! De short answer vragen waren ook helemaal niet zo "short", je moest altijd wel meerdere zinnen opschrijven en meestal dingen opnoemen en uitleggen.
Om toch nog even positief te eindigen: Ik weet nu wel wat ik de volgende keer moet verwachten en heb waarschijnlijk wel een redelijk cijfer. :-)

Vandaag, vrijdag, had ik 's ochtends college, heb ik weer mijn wekelijkse assignments geschreven en ingeleverd en ben ik aan het inpakken voor de Niagara Falls trip. We gaan vanacht om half vier weg en komen er dan rond half tien aan. Zaterdag blijven we slapen en zondagavond komen we weer laat terug. Ik heb er super veel zin in dus als ik terug ben zal ik al mijn geweldige verhalen hier weer posten.

Fijn weekend en toedeloe!

  • 14 Oktober 2015 - 20:48

    Bente:

    Eindelijk ben ik helemaal bij! Super leuk om te lezen wat je zo allemaal meemaakt en je schrijft op een hele leuke fay manier! Ben benieuwd naar je nieuwe verslag!!
    xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fay

Hoi! Ik ben Fay, 19 jaar oud en ik kom uit Breda. Ik vind het erg leuk om met dieren op de foto te gaan en om foto's van dieren te maken.

Actief sinds 08 Sept. 2015
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 5019

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2015 - 23 December 2015

Exchange Ottawa, Canada

Landen bezocht: